tiistai 19. tammikuuta 2016

Kissat kasvissyöjinä 2

Olen aina tiennyt, että kissat tarvitsevat tiettyä 'heinää' pitääkseen vatsan kunnossa.  Kesällähän he etsivät juuri juolaan, jota he pureskelevat. Olisikohan juolaan kuivatut juuret niille hyviä? Ihmisillehän niitä on suositeltu.

Olenkin kokeilut erinäisiä siemeniä ja kasvattanut 'heinää'. Jotakin he siitä ovat suuhunsa hapuilleet, mutta yleensä syömättä jää.

Yksi on ylitse muiden! Ja se on RÖNSYLILJA. Niitä on minulla paljon, koska tykkään että ne ovat tiettyjä huoneen raikastajia, puhdistavat ilmasta kaikesta haitallisesta, sanovat. Joten varsinkin keväällä laitan niitä kasvamaan lisää. Muutenkin ne ovat mukava lisä muiden kukkien joukossa.

Yksi sellainen on ollut olohuoneen yhdellä pöydällä. Ja ARVAA. Kun kissat tulevat ulkoa, he tuskin minua tervehtivät, kun hyppäävät tuon rönsyliljan eli juorun kimppuun. Sitä ne ahnehtivat aikansa silmät puoliummessa. Sitten vasta pyytävät ruokaa minulta. Kerran Majuri oksensikin niitä lehtiä, oli purrut liian huonosti niitä.

Näin on yksi juoru jo kaluttu. Veinkin sen vintille viileään kasvamaan lisää ja laitoin pöydälle toisen.
Siitä kissat ovat innoissaan. En kyllä ymmärrä, miksi kissat tykkäävät juuri tuosta kasvista, varsinkin jos se on tuollainen ilmasta epäpuhtauksien kerääjä.

Ikuinen mysteeri. Jos joku kissaihminen siitä tietää, niin olen iloinen, jos kertoo.

Rönsyt syödään ensin.

Lisää kuvateksti




Saa nähdä riittääkö tämä kasvi kevääseen. On minulla vielä kaksi muuta ikkunoilla roikkumassa. Bambuni olen vienyt vintille turvaan. Senkin ne söisivät makoisiin suihinsa. Onneksi muut kukat eivät niille kelpaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kertokaa kuka tykkää kissoistani ja antakaa minulle hoitovinkkejä! Olisin iloinen siitä!